ik denk aan jou elke seconde van de dag

Nederlands taal

Posted on: 17 februari 2009

จดวันละ10-20ประโยคก็กลายเป็นเยอะขึ้นสมุดเล่มใหญ่ขึ้นเพิ่มเป็นหลายเล่มขึ้น และสมุดก็เริ่มขาดและเก่าไม่น่ามอง ก็เลยเอามาจดไว้ในนี้ด้วยดีกว่า

 

Ben je daar?           คุณอยู่ที่นั่นหรือเปล่า?

 
Wat wil je?              คุณต้องการอะไร?
 
Zondagavond.        ตอนเย็นวันอาทิตย์

Samenwerken        ทำงานร่วมกัน

Samenwonen         อาศัยอยู่ด้วยกัน

Ik geen idee.          ฉันไม่มีความเห็น

Ik geen fout.          ฉันไม่ผิด

Ik moet gaan          ฉันต้องไปแล้วล่ะ

Ik heb het begrepen.   ฉันเข้าใจ

Je geen fout maakt.    ฉันไม่ได้ทำความผิด

Ze was zwanger.        เธอท้อง

Kan ik u helpen?          ฉันช่วยอะไรคุณได้ไหม?

Nee,dank je.                 ไม่เป็นไร ขอบคุณ

Bel je me?                      โทรหาฉันด้วยนะ?

Ik werk voor Toyota.    ฉันทำงานให้กับบริษัทโตโยต้า

Het is terug.                    กลับมาแล้ว

Idioot                               โง่จัง

Ik heb geen tijd.             ฉันไม่มีเวลา

Ik heb geen honger.      ฉันไม่หิว

Laat me alleen.               ปล่อยฉันไว้คนเดียวเถอะ

Wat heb je daar?            คุณมีอะไรอยู่ในนั้น?

We gaan.                         พวกเราไปกันเถอะ

Wat doe je?                     คุณทำอะไร?

In het water.                   อยู่ในน้ำ

Ik kan niet slapen.          ฉันนอนไม่หลับ

We zijn partners.           พวกเราเป็นหุ้นส่วนกัน

Wat doe je hier?             คุณมาทำอะไรที่นี่?

 

 ****ก็จบไปหนึ่งหน้ากระดาษในสมุด****

 

Ik ben aan het TV kijken.(Ik kijk TV)    ฉันกำลังดูทีวี

Ik ben aan het eten.(Ik eet) ฉันกำลังกินข้าว

Ik ben aan het luister naar de radio.(ik luister naar de radio) ฉันกำลังฟังวิทยุ

Ik ben aan het koken.(Ik kook) ฉันกำลังทำกับข้าว

Ik ben een boek aan het lezen.(Ik lees een boek) ฉันกำลังอ่านหนังสือ

Ik ben aan het schrijven.(Ik schrijf) ฉันกำลังเขียนหนังสือ

Ik wil graag met Maria spreken. ฉันต้องการพูดกับมารียา

Een moment.รอสักครู่

Het spijt me,maar zij is er niet. ขอโทษค่ะ เธอไม่อยู่

Hoe laat is zij weer terug? เธอจะกลับมากี่โมง

Hoe laat gaat het open? เปิดกี่โมง?

Hoe laat gaat het dicht? ปิดกี่โมง?

Wat doe je in je vrije tijd?คุณชอบทำอะไรในเวลาว่างของคุณ?

Hou je van boeken lezen?คุณชอบอ่านหนังสือไหม?

Ik hou van boeken lezen.ฉันชอบอ่านหนังสือ

Ik hou niet van boeken lezen.

Hou je van films? คุณชอบดูหนังไหม?

Ik hou van films. ฉันชอบดูหนัง

Hou je van dansen? คุณชอบเต้นรำไหม?

Ik hou niet van dansen. ฉันไม่ชอบเต้นรำ

Hou je van sport? คุณชอบเล่นกีฬาไหม?

Ik sport graag.ฉันชอบเล่นกีฬา

Ik sport niet graag. ฉันไม่ชอบเล่นกีฬา

***ก็จบไปอีกหน้าแล้ว****

 

Mag ik me even voorstellen?     ฉันขอแนะนำตัวหน่อยได้ไหม?
 
Rook je?                                      คุณสูบบุหรี่ไหม?
 
Nee,ik rook niet.                        ไม่ ฉันไม่สูบบุหรี่
 
Kom je?                                       คุณมาไหม?
 
Nee,ik kom niet.                         ไม่ ฉันไม่มา
 
Jan werkt?                                  ยันทำงานหรือ?
 
Ja,Jan werkt.                              ใช่ ยันทำงาน
 
Komen jullie?                               พวกคุณมาไหม?
 
Nee,wij komen niet.                    ไม่ พวกเราไม่มา
 
Zullen we naar de film gaan?      พวกเราไปดูหนังกันไหม?
 
Ja,leuk.                                          ก็ดีนะ
 
Zal ik kaartjes bestellen?             ฉันขอเมนูอาหารหน่อยได้ไหม?
 
Ja,graag.                                        ได้ค่ะ
 
Ga je mee naar een concert?        คุณไปดูคอนเสิร์ตกับฉันไหม?
 
Ja,leuk.                                             ไปสิ
 
Wat ga je in het weekend doen?    คุณจะทำอะไรในวันหยุดสุดสัปดาห์?
 
Kom je vanavond?                           เย็นนี้คุณมาไหม?
 
Welke dag is het vandaag?            วันนี้เป็นวันอะไร?
 
Op welke dagen heb je les?           วันไหนบ้างคุณมีเรียน?
 
Wie is je docent?                             ใครคือครูของคุณ?
 
Hoeveel maanden woon je in Nederland?  คุณอาศัยอยู่ที่เนเธอร์แลนด์กี่เดือนแล้ว?
 
In welke jaar ben je in Nederland gekomen? คุณมาอยู่เนเธอร์แลนด์ตั้งแต่ปีพ.ศ.อะไร?
 
Wanneer spreek je goed Nederlands?          เมื่อไหร่คุณจะสามารถพูดภาษาเนเธอร์แลนด์ได้ดี?
 
***จบไปอีกหนึ่งหน้ากระดาษของสมุดบันทึก****
 
Wat kan ik voor je doen?                  ฉันช่วยทำอะไรให้คุณได้บ้าง?
 
Mijn zus zwemt en mijn broer voetbal.Ze houden allebei van sport.
น้องสาวของว่ายน้ำน้องชายเล่นฟุตบอล พวกเขาต่างก็ชอบกีฬาด้วยกันทั้งคู่
 
De film duurt twee uur.                    หนังเรื่องนี้ยาว 2 ชม.
 
Ons huis is te groot. We kopen een kleiner huis.
บ้านของพวกเราค่อนข้างใหญ่ พวกเราเลยหาซื้อบ้านหลังเล็กๆ
 
Ik vind Frans het leukste vak op school.  ฉันคิดว่า ภ.ฝรั่งเศสเป็นวิชาที่สนุกมาก
 
Ik heb lang geleerd voor de toets,maar het is gelukt.Ik had bijna alle vragen goed.
ฉันดูหนังสือสอบค่อยข้างนาน แต่ก็โชดดี ฉันตอบคำถามได้เกือบทั้งหมด
 
Mijn zus en ik kwamen tegelijk thuis.     ฉันและน้องสาวกลับมาถึงบ้านพร้อมๆกัน
 
Hij verdient niet zo veel,omdat hij nog niet ervaring heeft.
รายได้เขาไม่ค่อยเยอะ เพราะเขายังไม่มีประสบการณ์การทำงาน
 
Kom,het gaat regenen.Vlug naar binnen.
ไป ฝนจะตกแล้ว รีบเข้าไปข้างในกัน
 
Ik sprak geen Nederlands,toen ik drie maand geleden in Nederland kwam.
ฉันไม่พูด ภ.เนเธอร์แลนด์เลย จนกระทั่งสามเดือนผ่านไปที่ฉันมาอยู่ที่เนเธอร์แลนด์
 
 
Voor het theorie examen moet je veel leren uit een boek.
สำหรับการสอบทฤษฏีคุณต้องอ่านจากหนังสือเยอะๆ
 
Ik vond het examen heel moeilijk.Ik weet het niet of ik geslaagd bent.
ฉันคิดว่าข้อสอบยากมาก ฉันไม่รู้ว่าฉันจะสอบผ่านหรือเปล่า
 
Mijn vriend heeft rijexamen gedaan.Hij is gezakt voor het theorie.
เพื่อนของฉันไปสอบใบขับขี่ เขาทำข้อสอบภาคทฤษฏีไม่ผ่าน
 
 
*******โอ้ว..ก๊อด ทำไมมันเยอะอย่างนี้เนี่ย แล้วเมื่อไหร่จะหมดสักทีล่ะเนี่ย*********

  นี่ก็เป็นตั้งแต่ช่วงแรกๆ ที่เริ่มจดจากทีวี เป็นแค่คำศ้พท์ง่ายๆ สั้นๆ เท่านั้นเอง

 
spiegel                    กระจก
 
sok                          ถุงเท้า
 
chocolade              ช๊อกโกแล็ต
 
rechthoek              สี่เหลี่ยม
 
rechte hoek           มุม
 
een rechthoek heeft vier rechte hoeken  หนึ่งสี่เหลี่ยมมีสี่มุม
 
vierkant                 สี่ด้าน
 
halve cirkel           ครึ่งวงกลม
 
vlag                        ธง
 
sterk                      แข็งแรง
 
voordat                  แต่ก่อน
 
vertrek                  ออกจาก, เดินทางจาก
 
als                          แต่,ถ้า
 
zoals                       เหมือน,เช่น
 
wijn                         ไวน์
 
fles                           ขวด
 
maat                         ขนาด,ไซด์
 
Ik lees een krant.     ฉันอ่านหนังสือพิมพ์
 
Wat is jouw leeftijd?   คุณอายุเท่าไหร่?
 
***หมดไปอีกหนึ่งหน้ากระดาษสมุดบันทึก****
 
 
Ik ga naar school.                    ฉันไปโรงเรียน
 
We gaan naar school.              พวกเราไปโรงเรียน
 
Op maandag ga ik naar school. วันจันทร์ฉันไปโรงเรียน
 
Mag ik hier zitten?                       ฉันนั่งตรงนี้ได้ไหม?
 
Ik ga 1 november op  vakantie. วันที่ 1 พ.ย.ฉันจะไปพักร้อน
 
Hebt u een kleine maat?             คุณมีขนาดเล็กกว่านี้ไหม?
 
Hebt u deze broek kleine?          คุณมีกางเกงที่เล็กกว่านี้ไหม?
 
het bestek                                     ช้อนส้อม
 
het vervoer                                   การขนส่ง
 
in het winter                                 ในฤดูหนาว                                        
 
Ik gebruik een strippenkaart,als ik met de bus ga.   ฉันจะใช้ตั๋วรถโดยสารถ้าฉ้นไปรถเมล์
 
Ik gebruik een pen,als ik wil schrijven.    ฉันใช้ปากกาเมื่อฉันเขียน
 
Ik ga vanmiddag naar de dierentuin.       ตอนบ่ายฉันจะไปสวนสัตว์
 
Mijn band is kapot.                                     ล้อรถฉันพัง
 
Mijn fiets is kapot.                                      จักรยานฉันพัง
 
Hij rookt.                                                      เขาสูบบุหรี่
 
Ik ben niet naar de kapper geweest.     ฉันไม่เคยไปตัดผมกับช่างตัดผมเลย
 
Zwem je graag?                                        คุณชอบว่ายน้ำไหม?
 
Ja,ik zwem graag.                                    ชอบ ฉันชอบว่ายน้ำ
 
Nee,ik zwem niet graag.                         ไม่ ฉันไม่ชอบว่ายน้ำ
 
Je moet jouw tanden gaan poetsen.     คุณต้องไปแปรงฟัน
 
Doe de groeten aan iedereen in de klas.  ฝากทักทายทุกคนในชั้นด้วย
 
Hoe dikwijls ga jij zwemmen?                    คุณไปว่ายน้ำบ่อยไหม?
 
Ik ga nooit zwemmen.                                ฉันไม่เคยไปว่ายน้ำ
 
Ik ga 1 keer per week zwemmen.op woensdag. ฉันไปว่ายน้ำ 1 ครั้งต่อสัปดาห์คือวันพุธ
 
Spreekwoord                                           สุภาษิต,คำพังเพย
 
Uit het oog,uit het hart.                          เมื่ออยู่ไกลตา หัวใจก็เปลี่ยไป
 
Tijd is geld.                                               เวลาเป็นเงินเป็นทอง
 
Geen nieuws,goed nieuws.                    ไม่มีข่าวนั่นคือข่าวดี
 
Een klein boodschap doen                       ไปฉี่
 
Een groot boodschap doen.                     ไปอึ๊
 
 
*****************จบไปอีกหนึ่งหน้าแล้ว************เยอะเหมือนกันนะเนี่ย**********
 
 
naar links                             ไปทางซ้าย
 
naar rechts                           ไปทางขวา
 
rechtdoor                              ตรงไป
 
aan de linkerkant                อยู่ทางด้านซ้าย
 
aan de rechterkant             อยู่ทางด้านขวา
 
het verkeerslicht                 สัญญาณไฟจราจร
 
het kruispunt                        สี่แยก
 
het rondpunt                       วงเวียน
 
het rotonde                         วงเวียน
 
de pijs naar rechts             ลูกศรไปทางขวา
 
de pijs naar links                 ลูกศรไปทางซ้าย
 
rechtsaf                               เลี้ยวขวา
 
linksaf                                  เลี้ยวซ้าย
 
het zebrapad                      ทางม้าลาย
 
de weg                                 ทาง
                              
de straat                              ถนน
 
de zijstraat                          ซอย
 
de hoek                                หัวมุม
 
Dat is niet ver.                     ไม่ไกล
 
Dat is dichtbij.                      ใกล้
 
Dat is gemakkelijk.              ง่าย
 
Ik ga terug naar Thailand.  ฉันกลับไปเมืองไทย
 
Zij gaat terug naar China.   เธอกลับไมเมืองจีน
 
 
**************หมดไปอีกแล้วหน้าหนึ่ง**************
 
Langzamer spreken a.u.b?      กรุณาช่วยพูดช้าๆหน่อย
 
Ik ben Thai.                               ฉันเป็นคนไทย
 
We rijden naar Bangkok.        พวกเราไปกรุงเทพฯ
 
Verstaat U Thais?                    คุณเข้าใจภาษาไทยไหม?
 
Ik versta geen Thais.              ฉันไม่เข้าใจภาษาไทย
 
Kun jij Thais spreken?            คุณพูดภาษาไทยได้ไหม?
 
Kun jij Thais schrijven?          คุณเขียนภาษาไทยได้ไหม?
 
Ik kan geen Thais lezen.       ฉันอ่านภาษาไทยไม่ได้
 
Ik leer Frans.                           ฉันเรียนภาษาฝรั่งเศส
 
Kun jij Engels spreken?          คุณพูดภาษาอังกฤษได้ไหม?
 
Ik hou van het Thaise volk.    ฉันชอบคนไทย
 
Ik hou er zeer veel van.         ฉันชอบมากๆ
 
Vanwaar komt u?                    คุณมาจากไหน?
 
Welke nationalitiet heeft u?   คุณเป็นคนชาติอะไร?
 
Ben U getrouwd?                     คุณแต่งงานหรือยัง
 
Is dit de eerste keer dat U in Thailand bent?  นี่เป้นครั้งแรกใช่ไหมที่คุณมาเมืองไทย?
 
Bent U reeds lang in Thailand?   คุณอยู่เมืองไทยนานหรือยัง?
 
U spreekt zeer goed Thais.         คุณพูดภาษาไทยได้ดีมาก
 
De schoenen staan onder het bed. รองเท้าวางอยู่ใต้เตียงนอน
 
De man zit aan de telefoon.   ผู้ชายคนหนึ่งกำลังคุยโทรศัพท์
 
De mensen staan bij  elkaar.  คนหลายๆคนยืนอยู่ด้วยกัน
 
De jongen klimt over de muur. เด็กผู้ชายคนหนึ่งปีนข้ามกำแพง
 
De gitaar staat tegen de muur. กีต้าร์พิงอยู่ที่กำแพง
 
Aan het eind van de week ga ik met vakantie. สุดสัปดาห์ฉันจะไปพักร้อน
 
Op het dak van het huis staat een antenne.  บนหลังคามีเสาอากาศทีวี
 
Ik wacht tot 12 uur,dan ga ik weg. ฉันรอจนถึงเที่ยงแล้วฉันก็ไปแล้ว
 
De jongen gooit het boek uit het raam. เด็กผู้ชายคนหนึ่งทิ้งหนังสือออกทางหน้าต่าง
 
De supermarkt is van acht tot acht.  ซุปเปอร์มาร์เก็ตเปิดตั้งแต่ 8.00-20.00 น.
 
De jongen klimt in de boom. เด็กผู้ชายคนหนึ่งปีนขึ้นไปบนต้นไม้
 
De vrouw zit in de auto. ผู้หญิงคนหนึ่งนั่งอยู่ในรถ
 
 
*************เย้…หมดไปอีกหนึ่งหน้ากระดาษของสมุดบันทึก..นี่จดไว้เยอะมากเลยนะเนี่ย****
 
 
Ik heb dit jaar al twee bonnen gehad voor hard rijden.
ปีนี้ฉันได้ใบสั่งสองใบแล้วฐานขับรถเร็ว
 
 
Ik wil graag twee pakken melk.                ฉันอยากได้นมสัก 2 แพ็ค
 
Ik heb geen geld.                                        ฉันไม่มีเงิน
 
Vandaag heb ik geen tijd.                           วันนี้ฉันไม่มีเวลา
 
Ik heb geen kinderen.                                  ฉันไม่มีลูก.
 
Ik begin vandaag op de computer.
วันนี้ฉันเริ่มต้นจากการทำงานกับคอมพิวเตอร์
 
 
Werk je vadaag de hele dag?                    วันนี้คุณทำงานทั้งวันเลยหรือ?
 
 
Hij begint altijd om negen uur.                   เขาเริ่มงาน 09.00 เป็นประจำ
 
 
Ik drink eerst een kop koffie.                      ฉันเริ่มต้นดื่มกาแฟก่อน
 
 
Jullie komen toch ook vanavond?                เย็นนี้พวกคุณก็มาใช่ไหม?
 
 
Ik hou van zoet.                 ฉันชอบรสหวาน                      
 
Hij eet veel fruit.                 เขาชอบทานผลไม้มาก
 
Ik eet graag fruit.              ฉันชอบทางผลไม้
 
De bus is te laat.                 รถเมล์มาสาย
 
Zien jullie het vliegtuig?     พวกคุณเห็นเครื่องบินไหม?
 
Ik kom bij u.                        ฉันมากับคุณ
 
Hoe maak je dat?               คุณทำอย่างไร?
 
Ik heb liever thee.              ฉันชอบชา
 
Hij gaat liever met de fiets. เขาชอบไปไหนด้วยรถจักรยาน
 
Ik ga liever naar Parijs.       ฉันชอบปารีส
 
Zij wil liever televisie kijken. เธอชอบดูทีวี
 
Ik koop liever een kaartje.  ฉันชอบซื้อตั๋ว
 
Wil je liever koffie of thee?  คุณชอบกาแฟหรือชา?
 
Kom je vanochtend?            คุณมาเช้าไหม?
 
Nee,ik kom liever vanavond. ไม่ ฉันชอบมาตอนเย็น
 
Ga je liever alleen?                คุณชอบไปคนเดียวไหม?
 
Nee,ik ga liever met jou.      ไม่ ฉันชอบไปกับคุณ
 
 
************************เฮ้อ…เหนื่อยเหมือนกันนะเนี่ย**************

Geef een reactie

  • Mr WordPress: Hi, this is a comment.To delete a comment, just log in, and view the posts' comments, there you will have the option to edit or delete them.
